Olika sätt att bli behörig

Saknar du behörighet till utbildningen du vill läsa? Ingen fara! Det finns flera sätt att bli behörig till Vårdyrkeshögskolans program och kurser. Du kan bland annat läsa in kurser på komvux eller ansöka med reell kompetens.

Komvux

Om du saknar någon gymnasiekurs som ingår i behörighetskravet kan du läsa in den kursen på komvux. Så här går det till:

1. Sätt status ”komplettera senare” i din ansökan till oss och skriv vilken kurs du avser läsa på komvux.
  2. Kontakta din hemkommun och anmäl dig till kursen.
  3. När du blivit godkänd i kursen laddar du upp ditt intyg i din ansökan. Då kan vi behandla din ansökan!

Behörighetstest

Vi erbjuder kostnadsfritt behörighetstest i Engelska 6 och Svenska 2. Testet är till för dig som saknar betyg i ämnet, men anser dig besitta den kunskapen ändå. Blir du godkänd på testet blir du behörig i ämnet.  Du får göra behörighetstestet 1 gång och det är giltigt i 2 år från det år som du genomför testet. Testtillfällen ges 2 gånger i månaden. Så här gör du för att ansöka om behörighetstest:

1. Ansök till en av våra utbildningar.
  2. Vår antagningsenhet granskar din ansökan och skickar ut en anmälningslänk i yh-antagning.
  3. Anmäl dig till ett testtillfälle. Du har måndag-fredag på dig att genomföra testet.
  4. Vid godkänt resultat blir du behörig i ämnet.

Reell kompetens

Reell kompetens innebär att du har inhämtat kunskap som motsvarar behörighetskraven på andra sätt än genom just den specifika kursen som ingår i behörighetskravet. Du kan exempelvis ha inhämtat kunskap från arbetslivserfarenhet, föreningsliv, utlandsvistelse eller andra studier som kan likställas med utbildningens behörighetskrav. Om du anser dig besitta rätt kompetens trots att du saknas formell behörighet gör du så här:

1. Ansök till en utbildning och uppge att du vill beprövas med reell kompetens.
  2. Bifoga dokument eller tjänstgöringsintyg som påvisar och beskriver kompetensen under ”övrigt” i din ansökan.
  3. Vi kontaktar dig för en bedömning. Om vi bedömer att du är behörig är du med i antagningsprocessen som övriga sökande.

20-procentsregeln

Inom yrkeshögskolan får 20 procent av en utbildnings årsplatser bestå av sökande som inte uppfyller de formella behörighetskraven. Det innebär att du kan behörighetsförklaras trots att du saknar formell behörighet, förutsatt att vi och utbildningens ledningsgrupp bedömer att du kommer att klara av utbildningen. Vi rekommenderar att i första hand försöka uppfylla den formella behörigheten för att öka dina chanser att bli antagen.

1. Ansök till en utbildning och uppge att du vill bli granskad enligt 20-procentsregeln.
  2. Bifoga underlag som motiverar varför du kommer kunna genomföra utbildningen trots att du saknar ett eller flera behörighetskrav.
  3. Vi kontaktar dig för en bedömning. Om du behörighetsförklaras är du med i antagningsprocessen som övriga sökande.
  • Frågor om behörighet?

Vid frågor om behörighet och ansökan är du välkommen att kontakta vårt antagningsteam. Kontaktuppgifter och svar på de vanligaste frågorna hittar du här.

• Så här ansöker du

Redo att ansöka till ett program eller en kurs? Se vår ansökningsguide för hur du går tillväga. Här får du även information om vad din ansökan behöver innehålla.