"Tandsköterskor gör mer än att assistera"

Möt Amanda Hållams som studerar till tandsköterska på Vårdyrkeshögskolan i Stockholm. Intresset för tandsköterskeyrket var något som växte fram under en föräldraledighet, men hon har alltid tyckt om att hjälpa människor, vilket är en stor del i rollen som tandsköterska. Nu är drömmen att bli den bästa tandsköterskan!

Hur kom det sig att du inriktade dig på tandvård?

– Jag är genuint intresserad av mun och tänder. Och att få hjälpa människor. Jag gillar tanken att på jobba med många olika moment, behandlingar och människor. Först ville jag bli läkarsekreterare, min mamma jobbar som det. De hade akut brist på personal och jag tänkte att jag skulle läsa in det som behövdes mest. Administrationskursen kändes bred och var bra för vilket jobb jag än skulle hamna på och psykiatrin var mest en inriktning jag ville testa på, men under dessa studier blev jag gravid igen så allt jobbsökande sköts upp. Jag tycker absolut att ovan kurser kan vara till användning inom tandsköterskeyrket också.

• "Tandsköterska kändes som en lagom lång utbildning och ett yrke som alltid kommer att behövas."

Hur har det varit att vara ute på LIA?

– Utbildningens kurser är väldigt relevanta märker man när man kommer ut på LIA. Det är kul att blanda teori och praktik! Min första LIA spenderade jag på en folktandvård under 3 veckor så att man fick känna på yrket och se ”bakom kulisserna”. Den andra LIA-perioden var jag 5 veckor på en mindre privatklinik på Södermalm. De är superduktiga och trevliga där. Jag gillar verkligen stället och sättet de arbetar på. Sköterskorna gör så mycket mer än assisterar.

Hur har det gått att kombinera studier och familjeliv?

– För oss har det fungerat väldigt bra. Vi har tre barn som fyller 3, 5 och 7 i år. Tack vare mina studier får de korta dagar i skolan/förskolan eftersom jag kan lägga några timmars plugg på kvällen också. Eftersom studierna är väldigt mycket på eget ansvar så kan jag vabba eller komma sent/gå tidigt när det behövs utan vare sig ekonomiskt bortfall eller sura miner från kollegor. Många i klassen har små barn så vi hjälper varandra med anteckningar när någon missar en föreläsning.

Vem passar yrket för?

– Någon med social kompetens och förmåga att kunna jobba tätt ihop med andra människor, främst kvinnliga kollegor då det är ett kvinnodominerande yrke. Ett sådant yrke kan få mer konflikter så man ska kunna spendera hela dagar utan interna dispyter. Det passar någon som är intresserad av hälsa, medicin, administration och patientkontakt.

Vad är din framtidsdröm?

– Jag vill bli den bästa tandsköterskan! Jag vill att alla ska vilja jobba med mig för att jag är så trevlig och bra på det jag gör! Och så vill jag nischa mig när jag vet hur jag vill arbeta, inom vilket område och med vilken patientgrupp.

Fler artiklar