Studie- och yrkesvägledning – guide för att hitta rätt utbildning

Valet av utbildning är ett av de största valen man gör i livet. Känns det svårt att veta vad du vill ägna livet åt? Behöver du stöd i ditt utbildningsval? Vi hjälper dig! Kom ihåg att det är kostnadsfritt att boka tid med en studievägledare.

Tips för att navigera i det stora utbildningsutbudet

1. Tänk på vem du är och vilka intressen och styrkor du har. Fundera över dina främsta egenskaper, vilka ämnen du tyckte var roligast i gymnasiet och om du har någon hobby du vill jobba med.
  2. Ibland kan det vara lättare att identifiera vad man inte vill, för att börja sålla bort utbildningar som inte lockar. Efter tag skapas en bild av vilka yrkesområden som passar dig.
  3. Därefter är det bra att skaffa sig en bild av arbetsmarknaden och hur jobbmöjligheterna ser ut inom det område du är intresserad av.
  4. Gör ett personlighetstest som är kopplat till olika jobb. Sådana finns att söka fram online!

Studievägledning

• Via din kommun

Alla kommuner erbjuder traditionell studie- och yrkesvägledning. Du kan vända dig direkt till skolan du studerar på eller till kommunens vägledningscentrum. Kontakta din hemkommun för att hitta rätt.

• Vårt antagningsteam

Om du vill börja studera hos oss på Vårdyrkeshögskolan och behöver guidning kring din ansökan eller har frågor om behörighet, kan du kontakta vårt antagningsteam.

• Möt våra studerande

Nyfiken på hur det är att studera på Vårdyrkeshögskolan? Läs intervjuer våra studerande där de berättar om sin utbildning och valet av yrke. Låt dig inspireras!

Liknande artiklar